Image-map Startsidan Startsidan Startsidan Presentation Länkar Kontakt Sponsorer Övrigt

2018-05-01

Preimärvecka!

Hej och god morgon!

Första maj och jag är ledig. Rätt så jäkla gött faktiskt, tänkte försöka samla ihop ett gäng träningstimmar och på så vis få en grym, tränings-, start även på denna månad. Känner att jag har ett bra driv i cyklingen just nu, är lite småsliten men det går ändå bra. Svårt att förklara men jag känner mig liksom både sliten och stark. Jag har loggat all min träning på Garmin Connect sedan december 2010, detta är mina toppnoteringar när det kommer till träningsminuter/månad:

September 2012: 2986 min (cyklade runt dalarna på ett dygn..)
December 2017: 2829 min (Rapha 500)
April 2016: 2790 min
April 2018: 2689 min
Juli 2016: 2659 min
Augusti 2015: 2602 min

April var alltså min fjärde bästa träningsmånad på 7½ år eller något sådant. Den översta där blev ju som den blev eftersom jag cyklade runt Dalarna i ett svep på 23 timmar. Då blir det mycket träningstid. Rapha 500 gick ganska långsamt i vintras i kombination med att jag tränade mycket i övrigt. Så med två av vinterträningens månader topp 4 på den där listan så har jag väl lagt en bra grund för denna säsong. I januari tränade jag 1515 minuter, så det har inte bara varit mycket träning och en massa mängd. Ärlighet varar längst.

I helgen som kommer så ska jag köra Lidingöloppet MTB 63 km, ser riktigt mycket fram emot att få tävla igen. Ska bli så himla roligt. Tävlingen är snabb och intensiv, där finns mjölksyragaranti. Kollade mina resultat från loppet och jag har blivit 11-14-18 på mina tre försök dom senaste tre åren. Ingen vidare positiv trend. Får hoppas att jag kan ta mig in topp 17 i år då och bryta den där trenden. Kanske har motståndet blivit bättre också och jag kan ha gjort lite sämre lopp på slutet. Har faktiskt inte kollat startlistan, brukar annars göra det och det kommer väl att göra det. Men jag kan ju inte göra mycket åt dom andra som kör ändå. Jag hoppas bara på riktigt många duktiga cyklister så det blir en så där galet intensiv tävling. Jag spänner bågen så får vi se hur långt det håller.

För ett par dagar sedan så fick jag upp detta minne på Facebook. Det är från när vi testade banan år 2012 inför det som sedan skulle komma att bli Lidingöloppet MTB. Ni kan läsa mitt inlägg om det här: http://oijer.blogspot.se/2012/04/lidingoloppet-mtb.html Det var lite kändisar, cykelprofiler, sponsorer och mediamänniskor där för att få en försmak av hur loppet skulle kunna bli.

Lidingöloppet 2015 är för övrigt min mest sedda video med över 47 TUSEN visningar, helt sinnes!


Igår var jag faktiskt ute och cyklade, apropå att det går bra med träningen. Körde först en timme stig och sedan kröp jag in i värmen på Monarken och brände av ett Zwift-race där. Gick kanon!
Stigcykling i spåren av vårfloden på valborgsmässoafton skulle man väl kunna sammanfatta dessa bilder med.

Zwift-racet vann jag, eller egentligen var jag tvåa i mål men ettan blev diskad så i min profil så står det att jag vann. Dom senaste loppen har slutat med följande placeringar:
4-3-2-2-3-1-DQ-11-1-1. Elfteplatsen var ju ingen höjdare och när jag blev DQ:ad (diskad) så var jag först över mållinjen men råkade ta i lite för mycket eftersom jag inte är ZADA-godkänd ännu. Så det går väl rätt så bra även på Zwift.

Nu ska jag ut och cykla idag igen. Typ fyra grader och ösregn. Om det varit blött i skogen hittills så är det ju inget mot vad det kommer att vara idag. Men, även skitiga förhållanden behöver man bemästra och bara jag väl kommit igång så är det ju kul. Det är nästan svårast precis innan och dom första minuterna på passet. Sen funkar det ju, bara man är klädd på ett bra vis. Kommer att bli episkt. Kör nog med ett format liknande det igår, fast längre. Först utecykling och sedan Zwift för att få lite virvel i tanken på slutet när jag är nere på ångorna och kör. Idag blir det dock mer än en timme ute.
Myyyyys....

Tar med mig en kamera för att filma lite också, vi ses och hörs!

__________________________________
Du vet väl för övrigt att jag också finns på andra sociala medier?
- På YouTube så samlar jag tävlingsvideos, någon vlog och lite annat smått och gott. Prenumerera gärna på min YouTube-kanal genom att klicka här. Tack på förhand!
- På Instagram lägger jag ut bilder från cykellivet och en del stories under dagarna, kika in och följ mig gärna.
- Jag har en Facebook-sida också där jag lägger ut länkar till bloggen och lite annat. https://www.facebook.com/henrikoijer/

1 kommentar:

  1. Bra vinter! ! Ses bland stadsjeeparna ute på Lidingö 👍


    SvaraRadera